JERNESALT - terrorberlin16
ARTIKEL FRA JERNESALT - 22.12.16.
Terroren rammer midt ind den tyske julestemning og kanslerens troværdighed
Mandag aften den 19.12.16. kørte en terrorist en stor stjålet polsk lastbil direkte ind i nogle boder på et tæt pakket julemarked ved Gedächtniskirken i Berlin og dræbte 12 og sårede omkring 50 personer. Desuden dræbte han efter håndgemæng den polske chauffør der var taget som gidsel, men åbenbart prøvede at afværge katastrofen.
Terroraktionen minder om aktionen på Strandpromenaden i Nice den 14. juli, altså på den franske Bastilledag. I Berlin var målet selve det tyske julemarked med boder og festlig udsmykning der er en gammel tradition af overvejende kommerciel og hedensk karakter, men jo også er knyttet til den kristne jul og det kristne julebudskab. Aktionen var derfor et tydeligt angreb på et af den europæiske kulturs helt centrale symboler og må altså betegnes som en velgennemtænkt islamistisk aktion.
En ung mand af afghansk afstamning blev hurtigt pågrebet i den nærliggende zoologiske have, men han måtte løslades dagen efter, fordi han både havde sit alibi i orden og var uden ringeste spor af den voldsomme og blodige kamp der havde fundet sted i førerhuset og som kostede den polske chauffør livet. Denne var både blevet stukket med kniv og skudt med pistol.
I løbet af onsdagen fandt politiet så efterhånden ud af en den sandsynlige gerningsmand måtte være en 24-årig tuneser der i juli måned havde fået midlertidigt asyl i Nordrhein-Westphalen efter afslag på sin asylansøgning. Han var af myndigheder mistænkt for at have haft kontakt med islamistiske netværk og var anset som en potentiel trussel, men kunne ikke udvises, da Tunesien ikke accepterede hans papirer. Politiet kom på sporet af ham, fordi hans id-papirer blev fundet i lastbilen. Han er følgelig blevet eftersøgt i såvel Tyskland som udenfor og anses som yderst farlig.
Kritik har naturligvis omgående rejst sig mod politiet. Især undrer man sig over at politiket ikke holdt bedre øje med manden, når man havde ham mistænkt for kontakt med islamistisk netværk. Men som svaret altid lyder i sådanne tilfælde, så har politiet altså ikke ressourcer til at holde øje med alle mistænkte eller mistænkelige personer. Og derfor har kritikken nu hurtigt vendt sig mod kansler Merkels person og flytningepolitik eller rettere totale mangel på flygtningepolitik. For det var Merkel der den 5. september 2015 egenhændigt åbnede EU's ydre grænser for tilstrømningen af hundredtusinder af muslimske flygtninge fra Syrien og andre lande, og hun gjorde det af ren og skær barmhjertighed, og barmhjertighed har intet med politisk ansvarlighed at gøre. Den er en katastrofe i politisk sammenhæng. - Jf. dramaet: Femte September - eksistentielt drama der omhandler problemerne med flygtningekrisen efter den tyske kansler Merkels åbne af EU's ydre grænser 5.9.15. (udg. dato 7.11.16.)
Der er naturligvis fra både almindelige mennesker og fra kommentatorer og politikere i indland og udland kommet mange sympatitilkendegivelser til ofrene og deres pårørende, og man har heller ikke forsømt fordømmelse af terrorismen som sådan eller valget af mål, men nu har aktionen fået den mere alvorlige konsekvens at man spørger om Angela Merkel ikke i virkeligheden er den helt forkerte til at lede Tyskland. Hun har for få uger siden meddelt at hun stiller op til en fjerde periode som tysk kansler, og hun er af CDU-partiet blevet kåret som kandidat, fordi hun reelt ikke har nogle rivaler der ville kunne slå hende inden for CDU. Men nu hagler kritikken ned over hende - og det må i dag regnes for temmelig usandsynligt at hun skulle kunne vinde kanslervalget til september. Og da der ingen egnet CDU-kandidat vil være, må man regne med at det bliver en socialdemokrat der bliver næste kansler.
Da SPD's formand Sigmar Gabriel ikke stiller op, og den hidtige udenrigsminister Frank-Walter Steinmeier er valgt til at efterfølge Joachim Gauck som ny forbundspræsident, kan den netop afgåede, og ikke så lidt kontroversielle formand for EU-parlamentet Martin Schulze gå hen og blive SPD's kandidat. Og han vil i givet fald skulle samle flertallet på venstrefløjen. Og det bliver i hvert fald noget nyt og anderledes.
Stærk symbolik var der også mandag aften i selve det forhold at de hylende ambulancer begyndte at køre mod julemarkedet ved Gedächtniskirken netop som begejstrede integrationshjælpere højlydt klappede af kansleren ved et festligt arrangement inde i kanslerministeriet. Her havde Merkel understreget, at "der altid er mennesker som det tager længere tid at overbevise. Der er endda mennesker som slet ikke lytter efter. Men så man bare stå fast. Det hører med til ytringsfriheden." - Tydeligere kan naiviteten og kløften til befolkningen ikke udtrykkes. Gennem et helt år har indvandrerkritiske modstandere fremhævet de faktiske problemer - sociale, økonomiske og integrationsmæssige problemer - ved den umulige opgave kansleren har påført det tyske folk. Og advarslerne er nu blevet overtrumfet af terroristernes umisforståelige ondskab. Det værst tænkelige mareridt ramte den såkaldte "flygtningskansler" så hårdt som overhovedet muligt netop på et julemarked hvor alt under normale omstændigheder ville ånde fred og tryghed og være festligt.
Juleterroren kom netop som kansleren så ud til at have redet den værste storm af fra efterårets tilfælde af ondskab. Hendes udholdenhed og stædighed er forbløffende og har forståeligt nok frarøvet ethvert partimedlem lysten til eventuelt at stille op som hendes modkandidat. Resultatet ville være givet på forhånd, hvad selv Bayerns kritiske ministerpræsident Horst Seehofer fra søsterpartiet CSU åbent har erkendt. Merkel vil dog næppe træde tilbage, og derfor er det SPD og kun SPD der får chancen.
Men Merkels stædighed er bestemt ikke noget at rose hende for, for den er når alt kommer til alt et simpelt udtryk for komplet uansvarlighed. Hun vil ikke tage ansvaret for at den grænseåbning hun egenhændigt gennemførte i september 2015 har været katastrofal for ikke blot Tysklands ve og vel, men for hele EU og EU's sammenhold. Og den kan jo ikke som normale politiske beslutninger laves om. Den kan i bedste fald kun rettes op over tid, forudsat at der nu bliver sat en definitiv og effektiv stopper for den naive barmhjertighed og misforståede kristelighed. Og dette bliver der kun, hvis befolkningerne og politikerne uden for Tyskland tager sig sammen til det og igen begynder at tro på den europæiske kulturs egenart og særlige værdi og samtidig beslutter sig at forsvare den effektivt på nationalt plan.
Der skal med andre ord gøres op med enhver form for multikulturalisme der bygger på den naive opfattelse at alle religioner og ideologier principielt er lige gode. Ikke mindst den danske befolkning bør nu langt om længe vågne op til dåd og indse at et frit åndsliv i en stat er direkte betinget af en betydelig grad af homogenitet. Det kan ikke fungere i multikulturalistiske nationer, for her vil man altid være overvåget af den politiske korrekthed der råber racisme og fremmedhad efter alle der er er engageret i nationens kollektive værdier og energier. Og det betyder igen at befolkningen må gøre op med den falske forestilling om at religion er en privatsag der intet har med folkelivet og kulturlivet at gøre.
Religion må under ingen omstændigheder identificeres med dogmatisk religion endsige fundamentalisme. Den er derimod i sin oprindelse og sin mest positive og udslaggivende form en direkte føling med den umiddelbare realitet af helhed og mening, som alle mennesker fødes ind i. Religion eller helhedsrealisme i denne åbne, komplementære, antiholistiske forstand kan slet ikke undværes i folkelivet uden at al sammenhæng gør fløjten.
Politikere der i den nuværende flygtningekrise og Mellemøstkrise velmenende gør barmhjertigheden til et politisk våben, forråder såvel nationalstaternes suverænitet og homogenitet som den europæiske kulturs dybe forankring i forståelsen af selve åndslivet og "evigheden" eller Gudsrigets art. Det er den dybe eksistentielle indsigt i at det er tillidens, hengivenhedens og kærlighedens verden der er saltet i kulturen, fordi det er den vi alle erfarer i barndommen som helhedens verden. Men den kræver en civilorden og homogenitet i befolkningen som nationen politisk må værne om.
Dette er der mange der ikke forstår - og derfor vil det være nødvendigt at blive ved med at fortælle og understrege det, hvis den europæiske kultur overhovedet skal reddes. Det kommer der mere om fra min side i den følgende tid.
Ejvind Riisgård
Relevante e-bøger fra Jernesalt:
'Den komplementære helhedsrealisme' (opdatering af Jernesalts 2009-filosofi, som udkommer 30.11.13. Prisen fra 2.1.15. er 50 kr.). Udover kapitlerne i 2009-udgaven indeholder e-bogen essayet Religion som emergent fænomen i biologien.
'Højsangen om den menneskelige eksistens' (nyt og afsluttende hovedværk af forfatteren, som udkom 22.11.13.). 358 sider, rigt illustreret. Pris 100 kr.
Femte September - eksistentielt drama der omhandler problemerne med flygtningekrisen efter den tyske kansler Merkels åbne af EU's ydre grænser 5.9.15. (udg. dato 7.11.16. - pris kr. 25)
Nærmere om e-bøgerne i oversigten her på siderne
Bøgerne forhandles af Saxo.com
Relevante artikler på Jernesalt:
Tysk stramning af sexualloven efter Köln-overgrebene er lov-ideologi (11.7.16.)
Alternativet für Deutschland vækker både bekymring og uforstand (8.5.16.)
Erdogan laver ramasjang i forholdet til Tyskland på grund af en satire (16.4.16.)
Merkel fortsætter ufortrødent sin splittelse af EU (19.3.16.)
Massive nytårsovergreb på tyske kvinder sætter et "Før og efter Køln" (13.1.16)
EU's ledere tror ikke på europæisk kulturs unikke fortrin (22.11.15.)
Merkel bringer sit land og hele EU ud i ufrihed og fangenskab (6.11.15.)
Merkels bevidste satsning på Tyrkiet undergraver europæisk fællesskab (20.10.15.)
EU og Merkel bruger flygtningestrømmen til at skabe mere union (14.10.15.)
Tysk genforening 1990 - og ny tysk deling 2015 (7.10.15.)
Religion som emergent fænomen i biologien
Åndelige strømninger i det 19. årh. ifølge Vilh. Grønbech (28.05.08.)
Det romantiske som åben føling med det kollektivt ubevidste (26.05.08.)
Romantikken ifølge Rüdiger Safranski (23.04.08.)
Europa - religiøs slagmark igen? (16.3.08.)
Religion, eksistens og sekularisering - eller Religion, Politiken - og Europas fremtid
Arbejde, forskning og religion
som kulturens tre hovedkilder (28.12.04.)
Vilh. Grønbechs kulturopgør
Hvad skal vi med religion? (14.2.07.)
Er religion en privatsag?
eller er det på tide at se den som et offentlig anliggende?
Religion på dagsordenen (24.2.06.)
Artikler om Flygtningekrisen
Artikler om Terrorismen
Artikler om EU og Europa
Artikler om Samfund
Artikler om Eksistens
Artikler om Sekularisering
Redaktion
Essays
Emneindex
Personindex
Programerklæring af 2.6.02.
Jens Vrængmoses rubrik
Per Seendemands rubrik (fra 2005)
At læse Jernesalt
Introduktion til Jernesalts filosofi
Komplementaritetssynspunktet
Modstanden mod komplementaritetssynspunktet
Den komplementære helhedsrealisme
De psykiske grundprocesser
De psykiske fundamentalkræfter
Konsistens-etikken
Etik og eksistens
Livskvalitet (fire artikler) (2002-03)
Ontologi-serie (tolv artikler) (2010)
Virkelighedsopfattelse (syv artikler) (2007)
Religion som emergent fænomen i biologien (28.12.09.)
Jernesalts 2009-filosofi
Forord -
Begreber og aksiomer -
Krisen ved årsskiftet 2008/09 -
Verdensbilledet 2009
Livet -
Mennesket -
Sjælen -
Sproget -
Samfundet -
Overordnede politiske parametre
Udfordringen -
Helhedsrealismens advarsler -
Helhedsrealismens anbefalinger -
Efterskrift
Værdimanifest (fra 2003))
Værdimanifest i forkortet udgave
Sagregister til værdimanifest
Til toppen
Til forsiden
PrintVersion
Tip en ven
utils postfix clean
|