JERNESALT - e-bog07mozart
PRÆSENTATION AF E-BOG FRA fra JERNESALT - 15.3.13.
Mozart - Mahler - Wagner
Kort beskrivelse af bogen:
'Mozart - Mahler - Wagner' handler om tre af den klassiske musiks største skikkelser: wienerklassicisten Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) og senromantikerne Gustav Mahler (1860-1911) og Richard Wagner (1813-83).
Mozart havde et enestående kendskab til det uudgrundelige menneske-hjerte, til alle slags menneskelige og kulturelle forhold i det hele taget. Men desuden var hans hjerte opfyldt af en 'transcendental harmoni', som var afgørende for hans kunst. Alt hvad han skabte, bevarede overtoner fra en sfære der forekommer 'overjordisk' - også i de tilfælde hvor musikken udtrykker dissonerende følelser. Dette kom ikke mindst til udtryk gennem den særegne brug af de meget nuancerede mol-tonearter som var karakteristisk for Mozart og som indebar en sjælden differentiering af menneskets følelser og stemninger. Mozarts musik var 'poly-psykisk' selv om den forblev inden for wierklassicismens rammer.
Gustav Mahler udnyttede den af Wagner skabte tonearts-udvikling til sin yderste grænse for at opnå musikalske synteser mellem udtryk for sorg, smerter, munterhed og fred, synteser som vel at mærke blev lige så storslåede som Mozarts operaer, selvom de i hans tilfælde holdt sig til de symfoniske former. Han blev en af musikhistoriens største mytiske skabelsesberettere - uagtet at han på det personligt-eksistentielle plan forblev inkonsistent. Det skyldtes jødedommen og - ægteskabet.
Richard Wagner rodede sig i sin ungdom ind i revolutionær virksomhed og måtte søge tilflugt hos den ekscentriske konge af Bayern. Wagner var et stærkt erotisk menneske som drømte om en ekstatisk forening mellem mand og kvinde for at slippe for al pinagtig skyldfølelse. Det førte til musikhistoriens største dramatiske værk, operaen 'Tristan og Isolde', der samlede alle hans egne modsætninger i én enkelt akkord der sprængte det gamle og simple dur-mol-system.
Men Wagner var også dybt fascineret af den germanske mytologis fortælling om Wotan (Odin) der roder sig ind i en uløselig konflikt med sin ægtefælle og må se sin gudeverden gå under i en 'Götterdämmerung'. Af gådefulde veje fandt Wagner dog sin egen løsning på det eksistentielle problem gennem kristendommen i form af troen på et rent og seksuelt uskyldigt menneske (Parsifal) der tilbageerobrer det spyd (fallossymbol) der har forårsaget syndens indførelse i fællesskabet.
Dén løsning kan unægtelig anfægtes, men det lykkedes Wagner med sine 'Gesamtkunstværker' at blive en ægte mytisk skabelsesberetter der som Mozart og Mahler formåede at omsætte egne erfaringer og problemer samt historiske indsigter til musikværker af en så fascinerende skønhed, at de bekræfter musikkens enestående evne til at udtrykke hvad der rører sig helt inde i menneskesjælens kerne.
Det hører med til historien at Nietzsche stod Wagner nær, og at Wagner fik stor betydning for Hitler…….
Indholdsfortegnelse
Indledning
Mozarts sjæl og fascinationskraft
Indledning - Mozarts liv i korte træk - Operaerne - Bortførelsen fra Seraillet - Figaros Bryllup -
Don Giovanni - Cosi fan tutte - Tryllefløjten - Afslutning - Henvisninger.
Gustav Mahler som mytisk skabelsesberetter
Tilgang til emnet - Levnedsløb - Den evige jødedom og antisemitisme - Det ulykkelige ægteskab -
Det musikalske værk - Skabelsesprocessen - Egenarten, modsætningerne og det uforløste - Henvisninger.
Richard Wagner - musikdramatik med inkonsistens
Indledning - Drømmen om det frie menneske - Den erotiske rus ændrer alt - Det mytiske i Wagners værk -
Wagners personlige inkonsistens - Bayreuth og personkulten - Hitler, Wagner og Bayreuth - Helhedsrealistisk konklusion - Henvisninger.
NB! Bogen er udgivet i pdf-format og kan ses på computere og iPads med Microsoft-Office programmer, Adobe Readers eller Saxo Reader eller tilsvarende, men tilpasses ikke specielt til de forskellige læsemediers skærmstørrelse.
Et eksemplar af bogen bestilles ved mail til forfatteren ejvindhoej@newmail.dk,
så sendes den vederlagsfrit som vedhæftet fil.
Henvisninger:
Relevante artikler på Jernesalt:
Artikler om Musik
Artikler om Eksistens
Artikler om Sekularisering
Artikler om Samfund
Redaktion
Essays
Emneindex
Personindex
Programerklæring af 2.6.02.
Jens Vrængmoses rubrik
Per Seendemands rubrik (fra 2005)
At læse Jernesalt
Introduktion til Jernesalts filosofi
Komplementaritetssynspunktet
Modstanden mod komplementaritetssynspunktet
Den komplementære helhedsrealisme
De psykiske grundprocesser
De psykiske fundamentalkræfter
Konsistens-etikken
Etik og eksistens
Livskvalitet (fire artikler) (2002-03)
Ontologi-serie (tolv artikler) (2010)
Virkelighedsopfattelse (syv artikler) (2007)
Religion som emergent fænomen i biologien (28.12.09.)
Jernesalts 2009-filosofi
Forord -
Begreber og aksiomer -
Krisen ved årsskiftet 2008/09 -
Verdensbilledet 2009
Livet -
Mennesket -
Sjælen -
Sproget -
Samfundet -
Overordnede politiske parametre
Udfordringen -
Helhedsrealismens advarsler -
Helhedsrealismens anbefalinger -
Efterskrift
Værdimanifest (fra 2003))
Værdimanifest i forkortet udgave
Sagregister til værdimanifest
Til toppen
Til forsiden
PrintVersion
Tip en ven
utils postfix clean
|