Johannes V. Jensen (1873-1950)
dansk forfatter
Jesus
Her opfattet som den historiske skikkelse til forskel fra den senere mytologiske Kristus-skikkelse som dannedes i menighederne. - Jesus var
jødisk vandreprædikant og kritiker af den farisæiske jødedom. Hans kritik af den på hans tid dominerende jødedom med dens stærke betoning af nødvendigheden af at overholde de religiøse love til punkt og prikke skete overvejende gennem lignelser. Her sprænges gennemgående den gængse forestilling om at mennesket alene retfærdiggøres gennem den moralske vandel. Han pegede på tilgivelsen og barmhjertigheden - og dermed også på humoren i menneskelivet. Men det sidste er ilde hørt blandt de troende.
Jesus understregede, at ingen kommer ind i himmeriges rige uden at blive som børn påny, og dette kan fra en dybdepsykologisk synsvinkel uden besvær fortolkes som påvisningen af, at et menneske ikke kan vende tilbage til livgivende og trosgivende kontakt med den evige kilde i sig selv - uden midlertidigt at suspendere den almindelige fornufts analytiske og dømmende funktion. Der er med andre ord tale om, at al tro beror på de psykiske primærprocesser, og at disse ikke kan retableres uden suspension af de psykiske sekundærprocesser. (Jf. Artikel).
Jesu egen forståelse af på én gang at være menneske og Guds søn fik afgørende betydning for senere tiders forståelse af forholdet mellem det timelige og det evige. Og hans forståelse af 'frelsen' har været genstand for strid mellem dem der fortolker frelsen som tro på Jesus som frelser (de kirketro) - og dem der, som fx Blake, fortolker frelsen som blank befrielse fra nedbrydende synds- eller skyldfølelse.
Efter sin død på korset under den romerske statholder Pontius Pilatus blev Jesus af sine tilhængere betragtet som den opstandne Kristus og i denne egenskab som grundlæggeren af kristendommen. Han er i denne forstand selv blevet en arketypisk forestilling af livgivende kraft - som det bl.a. ses af det utal af billeder forestillingen har inspireret til og stadig inspirerer til.
Pave Johannes Paul II (f. 1920)
polsk præst og forfatter som i 1978 blev pave.
Polakken Karol Wojtyla (l'et i efternavnet der helt korrekt skrives med en tværstreg udtales som dobbelt-w) var og er teologisk set en konservativ mand, der konsekvent har nægtet at liberalisere kirkens synspunkter på cølibat, prævention og abort. Men politisk set var og er han en fredens, forsoningens og tolerancens mand, der konsekvent har afslået ethvert forsøg på at gøre kirken til en magtfaktor i snæver politisk forstand, for så meget desto mere at bestræbe sig på at gøre den til en magtfaktor i moralsk og religiøs forstand. Han har med alderen mistet ikke så lidt af grebet om den katolske kirkes udvikling, som pave Johannes 23. satte i gang med det andet Vatikanerkoncil, men han har til gengæld en stor del af æren for, at den nationale befrielsesbevægelse i Polen under navnet Solidaritet og lederen Lech Walesa blev en uovervindelig faktor i Polens politiske udvikling, og at den så hurtigt som tilfældet var også blev en faktor der var medvirkende årsag til kommunismens overraskende hurtige fald.
Pave Johannes Paul 2. personligt må, uanset hvor man personligt står i religiøs henseende, betragtes som en af det tyvende århundredes allerstørste kulturpersonligheder med en indflydelse langt ud over sin religions normale rækkevidde i kraft af sin tro på de universelle værdier i tilværelsen. Som overhoved for den katolske kirke står han i denne henseende og på trods af sin dybt konservative indstilling til centrale spørgsmål i tiden i den allerstærkeste kontrast til hele den muslimske verden, der ikke nogetsteds kan opvise en leder eller teolog af hans format, udstråling og transcendente syn. Men paven står også i kontrast til magtmennesker af anden observans end den muslimske. Det helt centrale i denne vurdering er den overordentlige vægt der i bedømmelsen lægges på universelle synspunkter til forskel fra snævrere, interesseorienterede eller ligefrem magtorienterede synspunkter. Jf. Pave Johannes Paul II.
Paul Johnson (f. 1928)
britisk historiker og journalist. Forfatter til to-bindsværket 'Verdenshistorie fra 1917-80' (1983), hvor han bl.a. betoner loven om de utilsigtede virkninger, og 'Intellectuals' (1988) hvor han veloplagt analyserer fremtrædende intellektuelle i de sidste 300 års vestlige historie. Det er navne som Rousseau, Shelley, Marx, Ibsen, Tolstoy, Brecht, Bertrand Russel, Sartre, George Orwell, Fassbinder, James Baldwin og Noam Chomsky. Deres fejl er troen på, at de kan diagnosticere samfundets skavanker og kurere dem med deres eget intellekt, ja angive løsninger som omformer ikke blot samfundsstrukturen men også menneskets fundamentale vaner til det bedre. -
Jf. artiklen Intellektualismens dilemma.
Asger Jorn (1914-73)
dansk billedkunstner og forfatter. Oprindeligt uddannet som lærer, men rejste i 1936 til Paris for at blive maler. Fra 1941-44 udgav han kulturtidsskriftet 'Helhesten' sammen med Ejler Bille, Egill Jacobsen og Carl-Henning-Pedersen. I 1948 dannede han Cobra-gruppen sammen med Constant, Corneille, Dotremont og Karl Appel. Besættelsesårene påvirkede Jorn i mørk og dyster retning - som mange andre kunstnere. Men det ekspressive og spontane blev det blivende i hans produktion der både blev omfangsrig og mangeartet (maleri, grafik, keramik og store udsmykningsopgaver). Hans største udsmykning blev det 3 x 30 m store keramiske relief til Århus Statsgymnasium (1959). Jorn udfoldede sig også som næsten rablende filosof i bøger som 'Held og hasard' og mange flere, hvor han behandlede både æstetiske, erkendelsesteoretiske, politiske og eksistentielle spørgsmål.
Jorn er ubestrideligt en af det 20. århundredes allerstørste danske kunstnere. Han er kendt af enhver der interesserer sig for kunst, ja er gået hen og blevet både ‘god smag' og godt investeringsobjekt for kunstsamlerne. Han er repræsenteret på alle danske kunstmuseer. Han har sit specialmuseum i Silkeborg, som desværre ikke blev realiseret helt efter hans egne ønsker og planer, men er og bliver basis for enhver beskæftigelse med ham, ikke mindst takket være museumsinspektør Troels Andersen, der også har skrevet en grundliggende to-binds-biografi om kunstneren.
Men Jorn er også blevet en ‘myte', og var det allerede i levende live, godt hjulpet af sin selviscenesættelse. Han var slet ikke i et og alt så naiv og spontan som han undertiden gav det udseende af. Han fik ikke alle sine drømme opfyldt, men han vidste godt, hvad han var værd. Han gik bestemt ikke i for små sko de sidste tyve år af sit liv.
Og så var Jorn jo produktiv som bare fanden, således at det at gå på Jorn-udstilling hver gang bliver en opdagelse af nye sider af ham. Efterhånden får man da set en hel del af billederne mange gange, men stadig dukker helt nye op i erfaringsfeltet, og selvom man som hovedregel kan kende ham på afstand, og selvom det i et katalog fornylig er blevet påstået at han ikke længere er tidssvarende, så virker han stadigvæk provokerende. Ligegyldigt hvor fortrolig med ham man synes man er, må man til stadighed erkende, at han bliver ved at vise nye sider af sig selv. - Jf.
Jorn på Arken
C.G. Jung (1875-1961)
schweizisk psykiater der efter brud med Freud skabte sin egen analytiske psykologi med vægt på individuationsprocessen (udviklingen henimod 'Selvet') og betydningen af symboler og arketypiske forestillinger for denne udvikling. Jf.
Jeget og selvet og Fra Tryghed til Frihed (serien om livskvalitet). Selvets tilstand var for Jung alt andet end egocentricitet. Den var tværtimod en højst nødvendig selvbegrænsning med det formål at undgå inflation og dissociation. Jung var til fulde klar over, at når det drejer sig om den menneskelige personligheds totalitet er en fuldstændig beskrivelse umulig. Der findes uvægerligt noget uafgrænset og udefinerbart. Han mente følgelig ikke, at det ubevidste kun er individets psyke, men opererede med begrebet det kollektivt ubevidste.
Jung var ikke et øjeblik i tvivl om, at de ikke-personlige kræfter der bor i det ubevidste er så stærke, at der er god grund til at frygte dem. Det gjorde han for sit eget vedkommende ved fx at gå uden om meditativ praksis, men i bedømmelsen af disse upersonlige kræfters indflydelse på historiens gang (fx Wotan-skikkelsen og Tyskland i 1930'erne) var han ikke altid ukritisk.
Netop gennem sin lære om de arketypiske forestilllinger skabte Jung grundlaget for at systematisere vores psykologiske forståelse af al kunst og religion. En bedrift der slet ikke er taget tilstrækkeligt til følge af eftertiden.
De stærkeste symboler i religion og kunst var for ham udtryk for deres særlige iboende moralske og åndelige indstilling. Og den religiøse erfaring var derfor for Jung den erfaring der kendetegnes ved den for personen højste vurdering - uanset dens positive eller negative indhold. Og styrken i tilknytningen er identisk med energiladningen. Jung forstod også, at det psykologiske faktum der besidder den største magt i et menneske virker som 'Gud'. Derfor får ateister som fx Nietzsche problemer, når de afskaffer gud. For den største værdi eller magt i sig selv, får de ikke derved afskaffet. De risikerer derimod at blive ramt af psykisk inflation og gøre sig selv eller egne meninger til gud. Omvendt så han klart risikoen ved den umiddelbare erfaring af de dybeste kræfter i det ubevidste og især det kollektivt ubevidste. Derfor betragtede han det som de konfessionelle religioners opgave gennem deres organiserede dogmer og ritualer at værne menneskene mod denne umiddelbare erfaring. Og derfor kunne han kritisere protestantismen for at svigte ved sin overdrevne kamp mod dogmer og ritualer.
Jungs vigtigste værker er: 'Libidoens forvandlinger og symboler' (1911-12), det værk der førte til bruddet med Freud, og som senere blev revideret i 'Forvandlingens symboler' (1952), desuden 'Det ubevidste' (1943), 'Jeg'et og det ubevidste' (1933), 'Den psykiske energetik og drømmenes væsen (1948) samt 'Erindringer, drømme, Tanker' (1962). - Den jungianske bevægelse undgik ikke selv en gradvis forstening gennem det schweiziske Junginstituts alt for rigoristiske værn om Jungs værk og metoder. Men den har bl.a. i Danmark haft selvstændige og nyskabende bidragydere.
Jørgensen Jørgensen (1894-1969)
dansk filosof. Hovedskikkelse i den logiske positivisme - men med klare marxistiske elementer. Meget aktiv i kulturkampen i 1930'erne vendt mod nazismen, men positivt indstillet over for Sovjetunionen. Som professor ved Københavns Universitet (1926-64) havde han en enorm indflydelse på studiets udformning. Han stillede meget store videnskrav til sine elever, men var selv en glimrende formidler af filosofisk stof. Han var modstander af Niels Bohrs komplementaritetsfilosofi og forhindrede bl.a. Justus Hartnack og Peter Zinkernagel i at få stillinger ved universitet.
Det skal for en sikkerheds skyld gentages, at ovenstående karakteristikker (udover de tørre facts) er af subjektiv art og først og fremmest fortæller om den personlige inspiration jeg har fået af personerne og deres værker.
Jan Jernewicz.
Øvrige inspiratorer:
Bogstav A-B
Bogstav C-F
Bogstav K-M
Bogstav N-P
Bogstav R-Å
Til toppen
Til forsiden
PrintVersion
utils postfix clean