JERNESALT - Kunstblad03
Kunstblad III - Bibelmotiv
Profeten Esajas kaldes
I 6. kapitel af Esajas' bog fortæller Esajas selv om sin kaldelse:
I kong Uzzijas dødsår så jeg Herren sidde på en såre høj trone, og hans slæb fyldte helligdommen. Serafer stod hos ham, hver med seks vinger; med de to skjulte de ansigtet, med de to fødderne, og med de to fløj de; og de råbte til hverandre:
"Hellig, hellig, hellig er Hærskarers Herre, al jorden er fuld af hans herlighed!"
Og dørstolpernes hængsler rystede ved råbet, medens templet fyldtes af røg. Da sagde jeg:
"Ve mig, det er ude med mig, thi jeg er en mand med urene læber, og jeg bor i et folk med urene læber, og nu har mine øjne set kongen, Hærskarers Herre!"
Men en af seraferne fløj hen til mig; og han havde i hånden et glødende kul, som han med en tang havde taget fra alteret; det lod han røre min mund og sagde:
"Se, det har rørt dine læber; din skyld er borte, din synd er sonet!"
Så hørte jeg Herren sige:
"Hvem skal jeg sende, hvem vil gå bud for os?"
Og jeg sagde: "Her er jeg, send mig!" Da sagde han: "Gå hen og sig til dette folk:
"Hør kun, dog skal I intet fatte, se kun, dog skal I intet indse! Gør hjertet sløvt på dette folk, gør dets ører tunge, dets øjne blinde, så det ikke kan se med øjnene, ej heller høre med ørerne,
ej heller fatte med hjertet og omvende sig og læges."
Jeg spurgte: "Hvor længe, Herre?" og Han svarede:
"Til byerne er øde, uden beboere, og husene uden et menneske, og agerjorden ligger som ørk!"
Esajas' kaldelse er ganske typisk for profeters kaldelse. Gennem en åbenbaring, en intens oplevelse af såvel visionær som auditiv karakter, overbevises Esajas om sit kald: at forkynde Jahves budskab om dom og frelse til Juda. Den intense oplevelse må dybdepsykologisk forstås som frembrud af ekstremt specifikke primærprocesser, jf. artiklen om de
De psykiske grundprocesser, men vel at mærke på baggrund af profetens dybe historiske fornemmelse og forståelse, der igen bygger på sekundærprocesser.
Det er også værd at lægge mærke til, at serafen eller englen giver Esajas hvad senere kristne tider har kaldt fuld absolution: total befrielse fra den stærke skyldfølelse som han knuges af på grund af sin moralske selvfordømmelse. Men det er altså ikke først kristendommen der har kendt til denne befrielse fra syndsfølelsen.
Endelig skal noteres, at de seks serafer der omgav Jahves trone, netop skulle forhindre et menneske i at se Gud, fordi dette normalt er livsfarligt i betydningen psykosefremkaldende. Det hebræiske ord Saraf
betegner en ildsprudende slange.
Akvarel på japansk rispapir - af Bente Buck
Tilbage til Kunstblad I - Masker
Kunstblad II - Mytologi
Kunstblad IV - Sagn og eventyr
Kunstblad V - Skabelsen
Kunstblad VI - Klovneserie
Link til Bente Bucks hjemmeside
Samling af fantasibilleder - udgivet i bogform
Udvalget af 50 reproduktioner af Bentes fantasibilleder (akvareller) er i juni 2013 blevet samlet til
en bog som kan erhverves ved henvendelse til Bente Buck selv på telefon 3678 8117.
Pris: 300 kr. + forsendelse.
Bogens format er 30x30 og har 52 sider.
Til forsiden
utils postfix clean
|