Jernesalt
Dynamisk komplementær helhedsrealisme
Samfund Eksistens Sekularisering Coronakrisen E-Bøger
SAMFUND
 
EKSISTENS
 
SEKULARISERING
 
2019-FILOSOFIEN
 
ESSAYS
RETORIK
ONTOLOGI
VIRKELIGHED
ENFOLDIG TALE
SKIDT OG KANEL
REDAKTION
PROGRAM
INTRODUKTION
INSPIRATORER
OVERSIGTER
EMNEINDEX
PERSONINDEX
LINKS
E-MAIL
 
utils prefix normal Forside    Oversigter    Redaktion    At læse Jernesalt    Sendemand    Vrangsiden    Kontakt   
 
JERNESALT - Zanussi

ARTIKEL FRA JERNESALT - 27.6.02.


‘Uskreven lov' - film af Zanussi

En direktør for et af de mange nye firmaer der er skudt op i Polen med det ene formål at tjene hurtige penge prøver at snyde og bedrage sin nabo. Hans halvtomme grund støder op til hendes egen pragtvilla, og den vil hun gerne have ham væk fra. Hun lader ham forstå., at han kan få en jord-entreprise ved et byggeri i Berlin, hvor hendes eksmand driver geschæft. Men han får aldrig papir på aftalen, som ellers gør det nødvendigt for ham at låne penge til gravemaskiner.

Halina, som hun hedder, lader som om hun tager til Berlin for at ordne aftalen - og hun får listigt sin chauffør, Czarek, viklet ind i spillet. Han er ung og nygift, har ingen børn, men problemer med at få det. Hans kone har ‘nerver' og har deres lille lejlighed fyldt godt op med dukker og bamser i mangel af rigtige børn. Hun tror ikke hun kan holde ud at sove alene i lejligheden den nat han er væk, men at hun nok vil tage hjem til sin mor. Han synes, at man må kunne styre sine impulser.

Czarek kører sin chef hjem til luksusvillaen og foreslår, at han kører hen og får tanket op, mens hun gør sig klar til turen. Men hun siger, at de slet ikke behøver spare tid. Hun byder ham på et glas - og får ham til at tage en dukkert i svømmepølen. Hun konstaterer at han er sportstrænet. De kører afsted til Berlin og der begynder et lille spil mellem dem via spejlet. På en restaurant bestiller hun champagne og kaviar. Han prøver først at afslå at drikke, fordi han skal køre, men hun vil drikke dus med ham og får ham herunder til at kysse sig.

Mens Halina bestiller værelse på stedet forsøger Czarek at ringe hjem til sin kone, men får ikke forbindelse. Han ringer i stedet til sin svigermoder. Czarek bugserer Halinas bagage op på værelset, og det viser sig, at der kun var ét ledigt værelse på hotellet, påstår hun. Hun har selv taget bad og får nu ham i bad. Han overvinder sine hæmninger og er næsten for fyrig da han springer i sengen til hende.

Næste morgen vågner Czarek som den første; han klæder sig på og gør vognen i stand til videre fart. Men Halina har god tid. Da hun er færdig, får han besked på at køre tilbage til Warszawa og ikke sige noget om, at de ikke har været i Berlin.

På kontoret bekræfter Halina over for naboen aftalen om entreprisen i Berlin. Han tøver lidt - er bange for risikoen, som kan vælte hele hans forretning. Men han får blot at vide, at forretning nu engang er risiko. Da han er gået, spørger Czarek direktøren om hun er i færd med at snyde naboen. Han nævner ordet ‘principper', men hun minder ham om, hvad der skete i nattens løb. Det var en privatsag, afparerer han. Det er hendes forretning også, lyder svaret.

Czarek tager hjem til sin kone, som er klar over at han har ringet. Hun klarede det ikke, indrømmer hun. Det gjorde han heller ikke, siger han, og beder hende gætte sig til hvad det drejer sig om. Da det efterhånden går op for hende, hvad han har foretaget sig og med hvem, bedyrer han, at det er første gang. Hun går hen til ham og lægger først sit hoved ind til hans skulder, men da han ikke reagerer ved at tage om hende, begynder hun ellers at slå løs på ham - også uden reaktion fra hans side. Hun sætter sig hen til sine dukker, og han spørger: Hvad nu? De ser længe på hinanden, og begynder til sidst at smile lidt. Czarek bliver klar over, at hun vil give ham en chance. Resolut kører han vognen hen til Halinas villa for at aflevere både den og nøglerne. Hun må finde sig en anden chauffør, siger han, og han har iøvrigt tænkt sig straks at gå over til naboen og advare ham. Hun spørger om hun skal fortælle hans kone noget. Hun ved det allerede, svarer han. Og så kan det ellers nok være, at hun bliver vred og begynder at råbe efter ham.

Men Czarek går ind til naboen og fra terrassen kan Halina se dem snakke sammen og holde øje med hende. Hun griber nogle potteplanter og smider efter dem, så de må dukke sig. Men alt ender med at Czarek fornøjet forlader stedet for at tage hjem til sig selv.

En moralsk historie af en art, som Zanussi gerne ekcellerer i. Han er katolik og har bl.a. i 1981 lavet en italiensk film om den nye pave Johs Paul II (‘Fra et fjernt land'), og han har sat flere af dennes ungdomsdramaer op på teatre, også i Italien. Han er en meget flittig mand og laver tit flere film om året. De vises kun sjældent i Danmark. Så vidt jeg ved er end ikke hans film ‘Den tavse berøring' med Max von Sydov i hovedrollen som komponisten Henrik Kazdi og med flere danske skuespillere blevet vist her i landet uden for de særlige polske filmuger. Og det på trods af, at flere scener er optaget i den smukke bygning i Strandgade, hvor i sin tid Hammershøj boede. Men det fjerner jo unægteligt heller ikke det polske i filmen, eller omdrejningspunktet: det moralske dilemma.

‘Uskreven lov' har Krystyna Janda (kendt fra flere Wajda-film og fra Kieslowskis ‘Dekalog 2') i hovedrollen som Halina, Piotr Szwedes som Czarek og Kinga Preis som han kone Jolanta. Og musikken er som altid hos Zanussi sikkert komponeret af Wojciech Kilar (med indslag af andre). Den er en af mange film fra 90erne der viser de moralske og menneskelige problemer med den nye økonomi og livsstil i Polen efter befrielsen, men føjer sig også ind i rækken af det Boleslaw Michalek i sin fortræffelige ‘The Cinema of Poland ‘ (1988) kaldte "the cinema of moral concern", fokuseringen på moralske emner i forbindelse med såvel politiske som sociale problemer.

Den uskrevne lov Zanussi hentyder til er vel loven om, at man kommer længst med ærligt spil. Men han får jo dermed også sagt, at den nye økonomi giver stort spillerum for uærligt spil - både på økonomisk og ægteskabeligt plan. Filmens morale kan siges at være banal, og anderledes tydelig end i Kieslowskis film, men spillet i den korte film (knap en time) er godt.

Til toppen   Til forsiden   Printversion  


utils postfix clean
utils postfix normal